Email : suhu@ymail.com ; suhu@rocketmail.com

Foto saya
Surabaya, East Java, Indonesia
Designer Database dan pecinta tehnologi yang Qur'ani

Rabu, Januari 23, 2008

Makna Wudu'

Berwudhu' dengan niat Assalammualaikum ,
  • Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

Penjelasan : Kita sehari-hari membicarakan hal-hal yang tak berfaedah .

  • Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan mukaku ini".

Penjelasan : Ahli surga mukanya putih berseri-seri.

  • Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisabku di tangan kananku ini".

Penjelasan : Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan.

  • Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisabku di tangan kiriku ini".

Penjelasan : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri.

  • Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah aku dari terik matahari di padang Masyar dengan ArasyMu".

Penjelasan : Panas di Padang Mahsyar seperti matahari sejengkal di atas kepala.

  • Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telingaku ini".

Penjelasan : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.

  • Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

Penjelasan : Ahli surga melintasi titian dengan cepat sekali.

  • Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya, Allah, bawakanlah aku pergi ke masjid-masjid, pengajian dan bukan tempat-tempat maksiat"

Penjelasan : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah. Ramai di antara kita yang tidak sadar akan hakikat bahwa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah.

Pernah kita terpikir mengapa kita mengambil wudu' sedemikian rupa?

Pernah kita terpikir segala hikmah yang kita peroleh dalam menghayati Islam?

Pernah kita terpikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?

1 komentar:

Unknown mengatakan...

Saya br tau tyt di setiap gerakan wudhu ada makna yang begitu dalam.
Subhanallah. Agamaku benar2 indah.
Buat mas suhu, saya suka semua tulisan anda. apa boleh saya sadur untuk disebarkan kepada bbrp sahabat saya?